بررسی هنر گرافیک در چهار دهه گذشته/ رونمایی از کتاب تمبر یادبود
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۸۱۶۶
طراح، گرافیست و خوشنویس پیشکسوت اصفهان گفت: مجموعه «فریاد انقلاب» شامل ۶۰ اثر گرافیک است که همه این طراحها بااستفاده از کاغذ A۴ و دورنگ ماژیک مشکی و قرمز انجام شده است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، در نشست تخصصی گرافیک با موضوع «بررسی هنر گرافیک در چهار دهه گذشته» که پنجشنبه چهاردهم بهمنماه_ در عمارت تاریخی سعدی اصفهان برگزار شد، ضمن نمایش آثار محمد موحدیان عطار طراح، گرافیست و خوشنویس پیشکسوت اصفهان در چهار دهه گذشته، آثار وی و سایر هنرمندان پیشکسوت انقلابی به لحاظ کیفی و موضوعی موردبررسی قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این نشست، محمد موحدیان عطار طراح، گرافیست و خوشنویس پیشکسوت اصفهان با اشاره به چگونگی آغاز فعالیتهای خود در زمینه هنر گفت: نه رشته تحصیلی من هنر بوده است و نه قبل از بهمن سال ٥٧ فعالیت هنری داشتم. من در رشته مهندسی مکانیک در دانشکده علم و صنعت تحصیل کردم اما از ابتدای کودکی به کار هنر بهخصوص نقاشی آبرنگ علاقهمند بودم که متأسفانه در آن زمان شرایط برای پرداختن به هنر برای من فراهم نشد تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی احساس کردم شرایطی فراهم شد تا بتوانم دغدغههای هنری خود را در قالب خلق آثار گرافیکی ابراز کنم و بعدها به این موضوع پی بردم که به این سبک، کار گرافیکی گفته میشود.
وی ادامه داد: بهواسطه فعالیت سیاسی که در آن زمان داشتم این دغدغههای سیاسی نیز بهصورت کار گرافیکی در اولین آثار هنری من ظهور و بروز پیدا کرد و در چهار ماه منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی اعتصابها و راهپیماییهایی گسترده در اصفهان برقرار بود و حتی بعد از پیروزی انقلاب برای مدتی کسبوکارها از رونق افتاده بود. در آن زمان بین سالهای ٥٧ و ٥٨ در دفتر شرکت تجاری صنعتی که با دوستان همفکر خود تأسیس کرده بودیم این اندیشهها و دغدغههای سیاسی را بهصورت طرحهای گرافیکی بر روی کاغذ آوردم.
مجموعه «فریاد انقلاب» شامل ۶۰ اثر گرافیکی
موحدیان گفت: در سالگرد انقلاب در سال ۱۳۵۹ یک نمایشگاه در مرکز کاخ جوانان سابق در اصفهان (که اکنون به آسایشگاه جانبازان در خیابان مطهری تغییریافته است) برگزار شد که مسئول برگزاری آن نمایشگاه به من پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی از آثارم را ارائه کرد و بهاینترتیب تعداد اثر طراحی کردم و حاصل آنها در مجموعه «فریاد انقلاب» منتشر شد که شامل حدود ۶۰ اثر است که همه این طراحیها را با کمترین ابزار یعنی با کاغذ A۴ و دورنگ ماژیک مشکی و قرمز انجام دادم.
وی افزود: بعدازاین نمایشگاه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که آن زمان با نام اداره فرهنگ و هنر فعالیت داشت این پیشنهاد را مطرح کرد که به ما امکانات لازم را ارائه کند و ما این مجموعه را تکمیل کنیم. به ترتیب از سوی زمان اداره فرهنگ و هنر فضایی را در هنرستان هنرهای زیبا در اختیار ما قراردادند و ما نیز بر اساس مطالعاتی که در حوزه نهضت حضرت امام خمینی (ره) از سال ٤٢ و فرازهایی از اتفاقاتی که در این دوران رخداده بود آثاری را در قالب طرحهای گرافیکی آماده کردیم. این مجموعه بین سالهای ٦٠ تا ٦٥ سه بار در موزه آزادی، تالار وحدت و فرهنگسرای نیاوران و همچنین در نقاط مختلف کشور نمایش داده شد.
آثار گرافیکی دوران انقلاب بر تصویر متمرکز بود
همچنین حامد مغروری گرافیست، مدرس دانشگاه و طراح پوستر با اشاره با تاریخچه پوستر سازی و گرافیک در ایرانِ پیش از انقلاب و تأثیر شور انقلابی بر مردم و هنرمندان آن زمان اظهار کرد: پیش انقلاب، تجربه پوستر سازی و کارهای سفارشی در ایران وجود داشته است، اما در ایام انقلاب بسیاری از این طرحها توسط مردم و هنرمندان بهصورت خودجوش و غیرسفارشی طراحی شدند.
وی افزود: از اولین آثار گرافیکی در آن زمان میتوان به دیوارنویسیهایی اشاره کرد که توسط مردم و بسیجیها و به صورتهای مختلف و بهوسیله اسپری و شابلونها مانند شابلونهای تصاویر افراد سرشناس ازجمله امام خمینی (ره) اجرا میشدند.
مغروری با اشاره به مطالعات خود در رشته گرافیک گفت: گرافیک نسبت به دیگر رشتههای هنرهای تجسمی در ایران از دل رشته نقاشی بیرون آمد و به خاطر استفاده از روشهای تکثیر که در آن زمان وجود داشت به سمت تکنیکهایی مانند «اوزالیدها، چاپ سیلک» و سایر روشها حرکت کرد تا امکان تکثیر این آثار فراهم شود.
مغروری با مقایسه آثار هنری گرافیک و طراحی پوسترهای انقلابی در کشور ایران با سایر کشورهایی که انقلاب و تأثیر آن بر سبکهای هنری را تجربه کردهاند، تصریح کرد که تمرکز اصلی در طراحیهای ایرانی بیشتر در تصویرسازی و کمتر بر روی نوشتهها متمرکز بود.
به گزارش ایمنا، در ادامه این نشست، ضمن قدردانی از محمد موحدیان عطار پیشکسوت هنر گرافیک اصفهان، کتاب «تمبر یادبود: آثار کارگاه یکروزه تولید اثر با موضوع دهه فجر انقلاب اسلامی» که توسط خانه گرافیک اصفهان گردآوریشده است رونمایی شد.
علاقهمندان برای بازدید از نمایشگاه آثار گرافیک دوران انقلاب میتوانند از دوازدهم تا بیستودوم بهمن ماه ساعت ١٠ الی ١٩ به عمارت تاریخی سعدی اصفهان، واقع در خیابان استانداری گذر سعدی مراجعه کنند.
کد خبر 553341منبع: ایمنا
کلیدواژه: هنر گرافیک دهه فجر انقلاب اسلامی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق آثار گرافیک آن زمان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۸۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«رنگینکمان تمدنها» رونمایی میشود
مراسم دیدار با عبدالحسین آذرنگ همراه با رونمایی «رنگینکمان تمدنها» برگزار میشود.
به گزارش ایسنا، دوازدهمین نشست کارگروه تاریخ انجمن ایرانشناسی، با همکاری مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، به رونمایی از کتاب «رنگینکمان تمدنها»، تازهترین اثر عبدالحسین آذرنگ، مدیر بخش تاریخ معاصر و عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی اختصاص یافته است که روز دوشنبه، هفدهم اردیبهشت، ساعت ١١ صبح در تالار امیرالمؤمنینِ مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به نشانی میدان شهید باهنر (نیاوران)، خیابان شهید پورابتهاج (کاشانک)، نرسیده به سهراه آجودانیه، شمارۀ ٢١٠ برپا میشود.
در این مجلس، کاظم موسوی بجنوردی، غلامرضا امیرخانی، کامیار عابدی، علی میرزایی و محمود جعفری دهقی سخنرانی میکنند.
در معرفی «رنگینکمان تمدنها» که در انتشارات «مروارید» عرضه شده است، میخوانیم: «در این کتاب از دریچه نگاه و تحقیق و قلم پژوهشگر خبره و سرشناس، عبدالحسین آذرنگ، با مهمترین تمدنهای جهان از آغاز تا کنون و نیز با خرده تمدنهایی درخور توجه آشنا میشویم. مؤلف در پی نشان دادن این نکته است که همه تمدنها، چه آنها که نابود شدهاند و به ظاهر اثری از دستاوردهایشان دیده نمیشود، و چه تمدنهایی که هنوز هم میتوان بازماندههایی از دستاوردهایشان را دید، در تکوین تمدن حاکم بر جهان روزگار ما کم و بیش سهم و تأثیر داشتهاند. در واقع، ما با رنگینکمانی روبهرو هستیم که اگر طیف رنگهای متنوع آن به درستی شناخته شود، از تلاشهای انسانهایی نقاب برگرفته میشود که در عصر خود و با امکانات روزگار خود برای اعتلای سطح، نوع و کیفیت زندگی نقشآفرینی کردهاند و گاه به کاستیها و قساوتها و سقوطها دامن زدهاند.
کتاب «رنگینکمان تمدنها» تألیفی است بسیار روشمند و سنجیده که با زبانی روان و بیانی رسا چکیدهای از سیر زندگی بشر در طول قرنها را در اختیار خوانندگان قرار میدهد.»
انتهای پیام