غریب پور: تصویر واحدی از تهران نیست
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۷۷۰۲
خبرگزاری آریا - شهر: سومین نشست از سلسله نشست های تهران از منظر هنرمندان با رونمایی از کتاب صد سال گرافیک در تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار شهر، معراج قنبری، گردآورنده و نویسنده کتاب «صدسال گرافیک در تهران» در نشست رونمایی از این کتاب گفت: در این کتاب زمان محدود و عناوینی که انتخاب شده بسیار گسترده بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او موضوع دیگر در این فصل را نام و سیمای تهران در آثار طراحی گرافیک دانست که شامل ابعاد مختلف میشود و افزود: مکانهایی که دستخوش آثار گرافیک بودند مثل نشان شهرداری و نشان دانشگاه تهران، بازیهای آسیایی تهران در سال 1353 و مواردی که مستقیم و غیرمستقیم به تهران ارتباط داشته باشد در این کتاب آورده شده است.
قنبری ادامه داد: همچنین در این کتاب نشانهنوشته ها و آثاری از شهر و فضای شهری نشان داده می شود و این بخشها به مانند پازل در کنار هم قرار می گیرند. نکتهای که وجود دارد این است که سعی شده به ابعادی که در طول تاریخ گرافیک کمتر دیدهشده پرداخته شود.
این نویسنده درباره فصل دوم کتاب نیز توضیح داد: در این فصل باید صد طراح انتخاب می شدند، بیش از نیمی از این افراد جایگاه ثابت خود را داشتند اما دیگر افراد بر اساس دهههای فعالیت دستهبندی شدند و مهمتر اینکه گرافیک حرفه اصلی شان باشد و استمرار و تداوم حرفهای داشته باشند. در چنین مجموعههایی ناگزیر هستید که بر اساس سوابق تصویری و میزان قدرت بصری تصمیم بگیرید و البته 5 تا 10 درصد اعمال سلیقه در آن دخیل است.
او عنوان کرد: مشکلی که در تالیف این کتاب 340 صفحه ای وجود داشت این بود که هیچ منبع مدونی درباره طراحان گرافیک وجود نداشت.
قنبری با بیان اینکه طراحانی بودند که فروتنانه مقاومت میکردند و تمایل به معرفی خود نداشتند یادآور شد: وقتی کلمه های صد، تاریخ و تاثیرگذاری به وسط میآید این برداشت پیش میآید که چرا نام بعضی ها در این کتاب نیست، در واقع اما باید گفت کسانی که نامشان در کتاب وجود ندارد دلیل بر این نیست که شایستگی نداشتند. در تاریخ، جریان روی نقاشی و دیگر هنرها سوار است و چندان به گرافیک پرداخته نمیشود و به همین دلیل تالیف این کتاب بسیار دشوار بود.
او در پایان با اشاره به اینکه به نواقص کتاب آگاه هستم، گفت: امیدوارم که در مورد کتاب و محتوای آن نقد شود و برایم مهم بود که قشر دانشجو، یک سری افراد که در این حوزه مقدم تر هستند را بشناسند و باید در عمل ضعف ها را برطرف کنیم.
تصویر واحدی از تهران نداریم
کیانوش غریب پور، طراح گرافیک و پژوهشگر در این نشست با اشاره به متدولوژی تحقیق و اینکه در چه بستری در حال پژوهش هستیم، گفت: یکی از نکاتی که در این باره وجود دارد این است که در متدولوژی حوزه پژوهش، جنس طراحی گرافیک در موضوعات فرهنگی تبدیل به محور شناسایی هنرمندان شده است.
او افزود: اینطور نیست که در گرافیک و هنر همه در ردیف اول بنشیند بلکه پشتوانهای وجود دارد که مغز دیزاین و طراحی است.
غریب پور در ادامه با بیان اینکه تصویر واحد از تهران نداریم، عنوان کرد: دلیل این امر این است که طراحان گرافیک موضعی گرفتند که آن را رها نمی کنند. اگر خوراک تصویری خوب بگیریم سلیقه خود را بالا بردهایم بنابراین بهتر است که نگاه خود را عوض کنیم چرا که اصل تحلیل در هنر معاصر ما و تمرکز کردن روی چند چهره شاخص غلط است و این بدنه است که فرهنگ و گرافیک کشور را می سازد.
او در پایان یادآور شد: بهتر است که از این عقده گشایی ها دست برداریم و امیدواریم این کتاب سر آغازی برای عوض کردن نگاهمان از تحلیل طراحی گرافیک باشد.
نزدیکی تعریف شهر و طراحی
بیژن صیفوری، طراح گرافیک و پژوهشگر با اشاره به اعتراض هایی که در تالیف این کتاب به وجود آمد گفت: اعتراض همیشه مبارک است و تا وقتی که حرکتی اتفاق نیفتد گفتگوها شکل نمیگیرد.
او با بیان اینکه با کاتالیزور ویروس کرونا پدیده ها در حال دگرگون شدن هستند و تعریف رسانه نیز در حال تغییر است، افزود: بیش از 90 درصد دانشآموختگان حوزه گرافیک زنان هستند اما این درصد در بازار کار برعکس است.
او ادامه داد: وقتی شهر تهران موضوع این مبحث است، به یاد مبحث شهر و طراحی میافتم که چقدر به هم نزدیک هستند. در جایی هستیم که راجع به صد سال طراحی گرافیک و صد نفر از طراحان صحبت میکنیم، راجع به تهرانی صحبت میکنیم که آن را دوست داریم.اما هویت تهران چیست و چه تصویری از آن در ذهن ما شکل می گیرد؟
صیفوری اضافه کرد:اولین نکته ای که باید درباره تهران از آن صحبت کنیم شهرداری است و اینکه طراحی گرافیک در تعریف شهر چه کاره است و شهر چیست؟
او توضیح داد: اندیشمندان طراحی شهری، شهر را مجموعه ای متشکل از سه مولفه کالبد، تصورات و فعالیت ها می دانند. همچنین در تعریف طراحی نیز گفته اند؛ هدایت خلاقیت به سوی هدف خاص و در واقع تعریف شی و بازنمایی آن در یک محیط خاص. بنابراین این دو تعریف یکدیگر را هم پوشانی میکنند و تعریف شهر و طراحی یکی می شود.
این طراح گرافیک یادآور شد: البته هویت تهران تا حدودی هم از طرف شهرداری و هم از طرف مردم در حال بازیابی است. به عنوان مثال مرکز شهر، مرکز گالریها و فضاهای فرهنگی است اما در کلان قضیه مشکلات عمده داریم.
فاصله بین نقد و نظر
مجید کاشانی، طراح گرافیک و پژوهشگر در این نشست به مناقشه ای که در تالیف این کتاب ایجاد شده اشاره کرد و گفت: همیشه در امتداد این اتفاقات مناقشاتی وجود داشته و در نمایشگاه ها و برنامه ها افرادی معترض هستند که چرا آنها حضور ندارند.
او با بیان اینکه بین نظر و نقد فاصله وجود دارد، افزود: باید نقدها را بخوانیم، گاهی اوقات ممکن است نقدی در حد یک جمله باشد و یک نظر در حد یک کتابچه، اما باید در قدم های بعدی از نقدها استفاده مثبت کنیم.
کاشانی با بیان اینکه انتخاب کردن 100 نفر در طراحی گرافیک بسیار کار سختی است، ادامه داد: این کتاب مانند کتاب های دیگر همیشه در حال بهروز شدن است و امیدوارم در چاپهای بعدی آن افراد دیگری به این مجموعه ای که نام برده شده اضافه شوند و از نکات مثبت که در نقدها وجود دارد استفاده شود.
او در ادامه با بیان اینکه طراحی گرافیک در تهران ملغمهای از خاطرات ذهنی ماست، عنوان کرد: امیدوارم این مجموعه بهانهای شود که شهرداری به مجموعه طراحی گرافیک توجه بیشتری کند. یکی از مواردی که می تواند در شهر حل شود و شهر را به تصویر مطلوب نزدیک کند طراحی گرافیک است که می تواند به شهر هویت دهد بنابراین باید در مجموعه شهرداری و زیباسازی باید این حساسیت ایجاد شود.
او یادآور شد: یکی از تقاضاهایی که جامعه گرافیک دارد این است که همیشه بیلبوردهای تجاری تبلیغاتی در شهر وجود دارد اما در این کشور تئاتر و موسیقی نمیتوانند بیلبوردها را اجاره کنند. این در حالی است که در همه جای دنیا فضایی را به صورت رایگان به آن اختصاص میدهند ولی در ایران مسائل اقتصادی همیشه قسمت اول ماجرا بوده است. به عبارت دیگر باید به سیمای شهری که طراحی گرافیک از اجزای آن است بیشتر بپردازیم.
حاشیه نقد را به چرخه باطل می کشاند
شهرزاد اسفرجانی، طراح گرافیک و مشاور ارتباطات در این نشست گفت: سوالی که پیش می آید این است که آیا در بحث حرفهای جنسیت آنقدر اهمیت دارد که مثلاً چرا تعداد زن ها در این کتاب کمتر است؟ در سطح حرفهای نباید به جنسیت بپردازیم بلکه باید حرفه ای گری را از بحث جنسیت جدا کنیم، هرچند زنان در حرفه گرافیک موفق بودند و فضایی را برای خود اشغال کردند اما اثری از کار به جا می ماند زن و مرد ندارد. نهال و شکوفه اثر خودش را میگذارد و به بار مینشیند.
او با بیان اینکه بحثهای حاشیهای نقد را به چرخه باطل سوق می دهد، افزود: تعداد کمتر زنان در این کتاب نمیتوانند توهین تلقی شود، باید به عرصه عمل فکر کنیم و نباید به دام این نقدهای بی مایه بیفتیم و باید به سمت گفتوگوهای حرفه ای تر و اثربخشی بیشتر برویم.
خبرنگار: علی سی پی
منبع: خبرگزاری آریا
کلیدواژه: تالیف این کتاب طراح گرافیک طراحی گرافیک یادآور شد حرفه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۷۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وضعیت حقوق بشر در ایران برای اولین بار به صورت مکتوب منتشر میشود
مراسم رونمایی از کتاب نقض حقوق بشر در کانادا و سوئد روز سهشنبه، ۱۱ اردیبهشت، با حضور کاظم غریب آبادی معاون امور بینالملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و جمعی از کارشناسان حقوقی و فرهنگی و همچنین اساتید دانشگاه برگزار شد.
در این مراسم از دو جلد کتاب با عنوان «نگرانیهای حقوق بشری در دو کشور کانادا و سوئد طی دو دهه گذشته از منظر نهادهای بینالمللی حقوق بشری» رونمایی شد.
غریب آبادی در این مراسم ضمن اشاره به اینکه بحث حقوق بشر از دو بعد مهم است، گفت: نخست حمایت و ارتقای حقوق بشر در داخل است و دوم از آنجایی که ما آماج اتهامات برخی کشورها قرار داریم، بنابراین وظیفه داریم وضعیت حقوق بشر را در این کشورها رصد کنیم و ببینیم که آیا در این زمینه صادق هستند یا خیر.
دبیرستاد حقوق بشر با بیان اینکه از اکتبر گذشته مشخص شد رویکرد جامعه بینالمللی نسبت به حقوق بشر آنگونه که برخی کشورها میگویند، باید تغییر کند، اظهار کرد: ما برای اولین بار تصمیم گرفتیم وضعیت حقوق بشر را در داخل ایران به صورت مکتوب منتشر کنیم؛ همچنین یکی از کارهایی که در ستاد حقوق بشر انجام میشود، پایش حقوق بشر در برخی کشورهاست؛ ستاد حقوق بشر منبع را نه رسانهها و ژورنالیستی بلکه بر رویکرد سازوکارهای بینالمللی قرار داده است، اما این به معنای درست بودن هرچه آنها میگویند، نیست.
وی همچنین به بررسی گزارش گزارشگران سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورها طی دو دهه اشاره کرد و گفت: این گزارشگران سفرهایی به کشورها دارند و گزارشها و توصیهنامههایی منتشر میکنند که اینها در ستاد حقوق بشر بررسی شدهاند.
غریب آبادی، ادامه داد: در مرحله نخست بررسی وضعیت کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایسلند، کانادا، آلمان، سوئد در دستور کار قرار گرفتند؛ مبنای کتب بر زبان فارسی نبود و کتابهای مذکور به زبان انگلیسی هم منتشر شدند.
دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه دلیل انتخاب این هفت کشور این است که در وهله نخست این کشورها در زمینه حقوق بشر مدعی هستند و ثانیا این کشورها علیه ایران اقدامات و اتهاماتی وارد میکنند، عنوان کرد: رویکرد ما تدافعی نیست؛ بهزودی و ظرف یک ماه آینده رویکرد تهاجمی در حوزه حقوق بشر را نهایی میکنیم که بعد پاسخگویی، رفع ابهام و تعامل هم دربردارد؛ تصمیم بر این است که در این رابطه سندی تهیه شود که پیشنویس آن آماده شده است.
وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه کانادا کشوری است که گرفتار نقض گسترده حقوق بشر است و حقوق بومیان در این کشور نقض میشود، اضافه کرد: کانادا هم در داخل و هم در ارتباط با کشورهای دیگر حقوق بشر را نقض میکند؛ این کشور هر سال در نشست مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران قطعنامه صادر میکند.
غریب آبادی، اضافه کرد: سوئد نیز به همین شکل است؛ اکنون حمید نوری چهار سال است که در این کشور بازداشت است و همه حقوق وی نقض شده است؛ حمید نوری تبعه ایران است و وظیفه ما است که تمام تلاشها را درباره این شهروند ایرانی انجام دهیم؛ انشاالله که بتوانیم حمید نوری را به دامان خانواده بازگردانیم.
معاون امور بینالملل قوه قضاییه در بخشی دیگر با تاکید بر اینکه حقوق بشر یک موضوع سیاسی شده است، عنوان کرد: نهادهای حقوق بشری درباره فلسطین چه کردند، درباره دانشگاههای آمریکا نهادهای حقوق بشری هنوز یک بیانیه هم صادر نکردند؛ شورای حقوق بشر درباره آمریکا سکوت کرده، اما در ایران چه اتفاقی افتاده که این نهاد چندین بیانیه صادر میکند، اما کمیساریای عالی درباره آمریکا سکوت کرده است.
دبیر ستاد حقوق بشر، تصریح کرد: سیاستزدگی در حقوق بشر تنها درباره کشورها روی نداده و نهادهای بینالمللی هم دچار این سیاستزدگی شدند.
غریب آبادی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه درباره بحث تحریم اقدامات زیادی انجام شده و ادبیاتسازی گستردهای درباره تحریمهای یکجانبه صورت گرفته است، گفت: پروندههای زیادی در شعبه پنجاهوپنجم دادگستری تهران درباره تحریمها باز شده است؛ همچنین پروندههایی برمبنای طرح شکایت از سوی شاکی خصوصی از جمله بیماران پروانهای تشکیل شده است.
دبیرستاد حقوق بشر، اظهار کرد: موارد نقض را باید با استفاده از ابزارهای خود پیگیری کرده و باید به دنبال اجرای حکمهای صادرشده برویم، تاکید کرد: این موضوع پیگیری شده و آرای محاکم ما باید اجرا شود؛ در این رابطه کشتی که محموله نفتی آمریکا را داشت توقیف شد و براساس حکم دادگاه درباره بیماران پروانهای باید صرف شود که اقدام خوبی است.
غریب آبادی در بخشی دیگر با بیان اینکه یکی از مطالباتی که مقام معظم رهبری همواره تاکید داشتند دفاع از حقوق مستضعفان است، افزود: در حوزه دفاع از حقوق مردم غزه اقدامات زیادی انجام شده است.
دبیر ستاد حقوق بشر همچنین نقش سازمانهای مردمنهاد و رسانهها را در زمینه پایش و رصد حقوق بشری بسیار مهم خواند و گفت: در این موضوع نیز از اقدامات پژوهشگران و دانشگاهها استقبال میشود.
در پایان این مراسم با حضور دبیر ستاد حقوق بشر و مدعوین، از کتاب نگرانیهای حقوق بشری در دو کشور کانادا و سوئد طی دو دهه گذشته از منظر نهادهای بینالمللی حقوق بشری رونمایی شد.
باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی